معرفی نشان «رشد»
تحقق اهداف نظام تعلیم وتربیت، در گرو ایجاد زنجیرهای متنوع از موقعیتها و فرصتهای آموزشی و تربیتی است. یکی از حلقههای مهم این زنجیره، کتاب درسی است که به منظور آموزش موضوعات معیّن و فراهم آوردن زمینهی لازم برای كسب شایستگیها و تكوین و تعالی پیوستهی هویت دانشآموزان تدوین میگردد. بدیهی است که به دلیل برخی تنگناها و محدودیتها، پاسخ به تمامی نیازها و علایق فردی دانشآموزان در كتابهای درسی قابل تحقق نیست. به همین دلیل بهرهگیری از دیگر منابع آموزشی و تربیتی، نقش مهمّی در عمقبخشی و غنای مفاهیم و محتوای آموزش و تربیت کودکان ایفا خواهد کرد و به پویاسازی فرایند تربیت کودکان و پوشش خلأهای موجود کمک خواهد کرد. این دسته از منابع و محتوا به دلیل وجود عناصر «علاقه»، «اختیار» و «نیاز» بستری برای شكلگیری و ابراز گرایشهای فطری و استحكامبخشی به شناخت و موقعیت متربیان و تعامل خلاق و آگاهانه با انواع محیطها خواهد بود. از این رو انتخاب درست و منطقی این نوع از منابع اطلاعاتی، به حصول اطمینان از کیفیت تربیت و شکلگیری شخصت کودکان کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ورود منابع و محتوای آموزشی و تربیتی به مدرسه، به عنوان مهمترین پایگاه كسب تجربههای آموزشی و پرورشی و كانون عرضهی خدمات و فرصتهای تربیتی، نیازمند بررسی و رعایت استانداردهای لازم است. منابعی كه با اشتمال بر ارزشها و هنجارهای فرهنگی و تربیتی و سازواری با آموزههای دینی و همسو با برنامههای درسی و تربیتی رسمی عمومی، مسیر رشد و تربیت تمامساحتی دانشآموزان را هموار سازد. این منابع افزون بر آنكه به كودك كمك میكند تا فاصلهی میان خواندن و درك را پر كند، به عنوان ابزاری مؤثر در انتقال مفاهیم و اطلاعات لازم برای رشد شخصیت به كار گرفته میشوند.
«نشان رشد» با ابتنای بر مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1389 و نیز اساسنامهی تشکیل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با هدف اعتبارسنجی و تأیید منابع آموزشی و تربیتی برای ورود به کلیه فضاهای آموزشی شکل گرفته است. در این فرایند کتابهای منتشر شده توسط ناشران کودک و نوجوان از طریق سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی، ثبت شده و وارد مرحله ارزیابی و استانداردسنجی میشوند. بعد از دو مرحله داوری و بررسی کارشناسی، در صورت احراز استانداردهای مصوب، مجوز ورود به مدارس و سایر فضاهای آموزشی و تربیتی را دریافت میکنند.
این سامانه از طریق مجموعهسازی، سازماندهی منابع و چیدمان متنوع، دسترسی گروههای مخاطب را به منظور بهترین انتخاب، تسهیل مینماید. در این مسیر، چهار دسته از مؤلفههای ارزیابی مورد توجّه قرار میگیرند: 1ـ مؤلفههای مرتبط با کودک (مبانی روانشناسی رشد و تربیت، ویژگیهای شخصیتی و فکری، علاقه، دانش و مهارتها و...)؛ 2ـ مؤلفههای مرتبط با کتاب (ویژگیهای ظاهری و فیزیکی، عناصر کتابشناختی، قالب و شیوه نگارش، اعتبار علمی، کارامدی ...)؛ 3ـ مؤلفههای مرتبط با نظام تعلیم و تربیت (بسط و گسترش دانش، هماهنگی با اهداف برنامه درسی، هماهنگی با اسناد بالادستی)؛ 4ـ مؤلفههای مرتبط با نیازهای تربیتی و اقتضائات فرهنگی کشور (آموزش مهارتهای، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، وطندوستی، توحید و ایمان، شایستگیهای دینی و اخلاقی...).