Skip to main content

دختری با قدرت جادویی: (داستانی در باره سندرم داون)

معرفی کتاب
این کتاب متنی غیرداستانی و اگاهی‌رسان درباره‌ سندروم داون است که از زبان «هانا» روایت می‌شود و در اصل تجربه‌ واقعی نویسنده درباره‌ فرزند خود است. این کودکان در عین این‌که تفاوت‌هایی با دیگران دارند، شباهت‌های فراوانی نیز با آن‌ها دارند و حتی ویژگی‌هایی که اگر به‌درستی هدایت شوند، می‌توان به عنوان قدرت جادویی از آن‌ها نام برد. توانایی‌هایی همچون قدرت دوست داشتن و همدلی فراوان، اعتمادکردن، داشتن حس بسیار قوی، انعطاف‌پذیری زیاد بدنی و حتی لجبازی بیش‌ازحد.

شروع بهنگام برای کودک دارای اتیسم

معرفی کتاب
نویسنده، سالی راجرز، در تلاش است تا با تفکری کل‌نگر به تمام نیازهای رشدی کودکان مبتلا به اتیسم توجه کند. برای کمک به کودکان دارای اتیسم، مدل‌های آموزشی گوناگونی مثل: ABA، NET، prt و... وجود دارند. پروفسور راجرز قصد دارد مدل تربیتی-آموزشی جدیدی که ترکیبی از مدل‌های گفته شده است را برای والدین و مربیان کودک دارای اتیسم در این کتاب بیان کند.

زنگ ورزش، مناسب برای ‌افراد با نیازهای خاص (ویژه معلمان و مربیان ورزش)

معرفی کتاب
دانش آموزان دارای نیازهای ویژه نیز باید در میدان‌های ورزشی حضور یابند. کتاب حاضر در زمینۀ ورزش دانش‌آموزان با نیازهای خاص نگاشته شده است. در ابتدای کتاب مفاهیم مربوط تعریف شده‌اند. سپس موضوع تربیت بدنی این دانش‌آموزان شامل طبقه‌بندی و معرفی، صفات و وظایف معلمان آنان، نقش بازی‌های بومی و محلی بر مهارت‌بخشی به آنان، و فعالیت‌های قابل اجرا در ساعت ورزش برای تقویت مهارت‌های حسی حرکتی و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و نیز اوتیسم، آسیب‌دیدۀ بینایی، شنوایی و جسمی- حرکتی شرح داده شده‌اند. در بخش سوم کتاب نیز موضوع تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزان بیمار، از جمله مبتلایان به صرع، آسم، انواع دیابت و چاقی مفرط مورد بحث است. در بخش آخر حقوق ورزشی، از جمله حقوق دانش‌آموزان و اصول بیمۀ ورزشی مورد توجه‌اند.

خاطرات مدرسه طلوع

معرفی کتاب
نویسنده خاطراتی را از آموزش خود در مدرسه‌ای استثنایی روایت می‌کند که در آن جمعی از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی حضور دارند. این روایت مخاطبان را با روش تدریس آموزگاران در این مدارس آشنا می‌سازد و به معلمان کمک می‌کند تا چنین کودکانی را بهتر بشناسند و بتوانند به گونه‌ای مناسب با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

بهداشت روانی کودکان و نوجوانان استثنایی و خانواده های آنان

معرفی کتاب
والدین و مربیان می‌توانندبا فراهم کردن محیطی شاد و سازنده برای فرزندانشان، به سلامت بهداشت و روان آن‌ها کمک کنند. کتاب حاضر، به عنوان منبع دو واحد درس بهداشت روانی کودکان استثنایی، به مربیان، کاردرمانگران و والدین کمک می‌کند به نحو مؤثرتری به بهداشت روان و تربیت این کودکان بپردازند. کتاب دوازده فصل دارد. فصل اول شامل کلیاتی دربارۀ اهمیت توجه به بهداشت روانی و اهداف آن است. در فصل دوم نویسنده به بهداشت روانی در خانواده‌های کودکان استثنایی پرداخته و راه‌های رویارویی آن‌ها با موضوع را بررسی کرده است. فصل سوم چند بحث اساسی و مهم دربارۀ اهمیت و ضرورت مشاورۀ ژنتیک و آزمایش‌های پزشکی برای جلوگیری از معلولیت در حوزۀ پیشگیری را دربرمی گیرد. در فصل‌های چهارم تا دوازدهم ویژگی‌های توصیفی-شناختی و تأثیر مسائل و مشکلات بهداشت روانی کودکان عقب‌ماندۀ ذهنی، تیزهوش، نابینا، ناشنوا، ناسازگار، ناتوان در یادگیری ویژه، ناتوان در زبان و گفتارر، و ناتوان در مهارت های رشدی-ارتباطی آمده اند. در پایان هر فصل راهبردهایی برای تأمین بهداشت روانی این کودکان ارائه شده و در قسمت نتیجه‌گیری نیز راه‌های مقابله با مشکلات بهداشت روانی مورد بحث قرار گرفته است.

برنامه درسی برای دانش‌آموزان بانیازهای ویژه

معرفی کتاب
هدف از تأسیس «سازمان آموزش و پرورش ویژه» آموزش و پرورش گروه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، با تاکید بر آموزش حرفه‌ای است. در این کتاب نظریه‌ها و یافته‌های مرتبط با برنامۀ درسی این دانش‌آموزان در 13 فصل ارائه شده‌است. مبانی، تاریخچۀ برنامۀ درسی و طراحی آن در سه فصل اول بررسی می‌شوند. در فصل چهارم نظریه‌ها و رویکردهای برنامۀ درسی آنان، و در فصل بعد برنامۀدرسی کارکردی ارائه شده‌اند. متناسب‌سازی برنامۀ درسی، برنامۀ درسی انفرادی، آموزش شغلی در این برنامه، رشد مهارت‌های تحصیلی کارکردی، فردی و بین‌فردی، زندگی مستقل و رشد شغلی مباحث فصل‌های بعد هستند. در فصل آخر نیز برنامۀ درسی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایران ارائه شده‌است.

خانم بلندگو

معرفی کتاب
خاطره‌نویسی یکی از قالب‌های ادبی است که مقدمه مهمی برای داستان‌نویسی به شمار می‌رود. این مجموعه علاوه بر تشویق مخاطبان به ثبت خاطره‌هایشان، آنها را با تجربه‌های کاربردی و شیرین نویسندگان آشنا می‌کند. در این اثر خاطرات یکی از آموزگاران مدارس استثنایی با زبانی طنزآمیز روایت شده است.