مهارتهای کاربردی مطالعه مؤثر: سریعخوانی، درک، بهخاطرسپاری، یادآوری
معرفی کتاب
کلمات هم به نوعی شکل و تصویربه شمار میروند. خواننده همانگونه که شکل یک شی را میبیند و میفهمدکه مثلاً میز یا نیمکت است، میتواند "تصویر کلمات" را ببیند و بفهمد این کلمه چیست، بدون اینکه لفظ آن کلمه را با زبان تکرار یا درونخوانی کند. یکی از مهارتهای کاربردی این کتاب بهره گیری از تصویر خوانی در مطالعه است. کتاب در شانزده فصل گردآوری شده است. فصل اول مقدمات خواندن است که با تعاریفی از خواندن، تصویرخوانی و تندخوانی آغار میشود. در فصل دوم و سوم تمریناتی برای تصویرخوانی کلمات آورده شده است. تکنیک حدس زدن در مطالعه برای افزایش سرعت و درک مطلب، اهداف مطالعه، روش دقیقخوانی و سازماندهی، روش خواندن تجسسی و انتقادی و روش سطحخوانی، از دیگر مباحث کتاب است.
روشهای کاربردی مطالعه (شگردهای مطالعه پزشکان و نخبهگان)
معرفی کتاب
برای اینکه مفهومی آموخته شود، حتماً باید معنا داشته باشد. بنابراین، باید نقصهای مطالعه را برطرف کرد تا به لذت درسخواندن پی برد. کتاب حاضر روشهای کاربردی مطالعه را شرح میدهد. همچنین، به چگونگی نشستن هنگام مطالعه، خوابآلودگی، بهترین زمان درسخواندن، ویژگیهای محل مطالعه، لذت بردن از مطالعه، فوت و فن امتحاندادن و الفبای بیست گرفتن میپردازد.
مهارت مطالعه و یادگیری
معرفی کتاب
کسب مهارت مطالعه غالباً به عهدۀ دانشآموز گذاشته میشود و در مدرسهها نیز تدریس نمیشود. در کتاب حاضر، مهارتهای مطالعه به زبان ساده و به صورت خودآموز در سه گام (قبل از مطالعه، در هنگام مطالعه و بعد از مطالعه) به گروههای سنیدورههای اول و دوم متوسطه آموخته میشود. این کتاب منبع راهنمای کاربردی برای آموزگاران و معلمان نیز محسوب میشود. نویسنده تأکید دارد این کتاب نوعی کتاب کار است و صرف مطالعۀ آن کافی نیست و باید به موارد گفته شده عمل کرد.
راههای افزایش کیفیت مطالعه راکم RAKM
معرفی کتاب
دربارۀ مطالعه و افزایش کیفیت آن مطالب زیادی گفتهاند. در کتاب حاضر، معنای مطالعه، روشها و مقدمات آن، گامها و نکات اساسی در مطالعه اولین مطالبی هستند که بیان شدهاند. سپس تکنیکهای حضور فعال در مطالعه و تمرکز حواس، برنامهریزی، مراحل آمادگی برای امتحان، تکنیکهای تندخوانی، عوامل تغذیهای مؤثر در مطالعه، انگیزه و راههای بالابردن آن، راههای تقویت اعتماد بهنفس و خودباوری مطرح شدهاند. کتاب شامل تعدادی نمونه جدول برنامۀ درسی برای مطالعۀ روزانۀ دانشآموز به تفکیک رشته و پایۀ تحصیلی است.
چرا باید بچهها کتاب بخوانند؟: بحثهایی در باره فواید فردی و اجتماعی کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان
معرفی کتاب
این کتاب از مجموعه کتابهای راهاندازی باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان است که به اهمیت کتابخوانی و جلب مشارکت مردمی میپردازد. کسب آگاهی، پاسخ به سؤالات زندگی و رشته تحصیلی و کاری، لذت بردن و علاقه به مطالعه، گذران وقت و سرگرمی و کسب منزلت و ایجاد تمایز از عمدهترین انگیزهها و اهداف کتابخوانی است که در این کتاب به آن اشاره شده است. کتاب در چهار بخش تولید انگیزه، تأثیرات فردی و درمانی کتابخوانی، تأثیرات اجتماعی کتاب و کتابخوانی و پیشرفت تحصیلی را بررسی می کند.
ظرفیتهای شبکههای اجتماعی برای ترویج کتابخوانی
معرفی کتاب
نویسنده در پنج فصل تاثیر شبکههای اجتماعی بر ترویج کتابخوانی را بررسی میکند. در فصل اول دادهکاوی یا تحلیل دادهها مورد مطالعه قرار گرفته و نگاهی به تاریخچۀ شبکههای اجتماعی مانند: فیسبوک، توییتر و گوگل میشود. کاربرد دادهکاوی در فضای آنلاین در اندونزی، مدلی برای ایران، توانمندسازی نشر ایران از طریق دادهکاوی از مباحث مطرح شده است. چرخۀ پولساز ترویج کتاب، بررسی یک سایت بینالمللی به عنوان الگویی برای ایران، کتابخوانی برای کودکان، مروری بر تاریخچۀ بازاریابی و تبلیغات آنلاین از دیگر موضوعهای مورد بررسی است.
چگونه کتاب بخوانیم
معرفی کتاب
خوانندگان اهل مطالعه و آنانی که هدفشان کسب دانش است، کتاب «چگونه کتاب بخوانیم» را میشناسند. این کتاب 75 سال پیش چاپ شد، اما همچنان با اقبال روبهروست و در واقع یکی از «کلاسیکهای زندۀ جهان» محسوب میشود. در این کتاب، تکنیکهای کاملاً مفیدی برای ردهبندی موضوعی کتابها، خوانش هوشمندانۀ متن و ارتباط سازندۀ خواننده با نویسنده ارائه شدهاند و میان چها سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و « ادراک، تفکر و یادگیری» تمایز ایجاد شدهاست.