Skip to main content

کلاس درس غوطه‌وری: خلق تجربیات یادگیری سفارشی شده با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

معرفی کتاب
کتاب «کلاس درس غوطه‌وری» به بررسی شیوه‌های طراحی و پیاده‌سازی تجربه‌های یادگیری نوآورانه با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در محیط‌های آموزشی می‌پردازد. نویسنده با ارائه‌ی مثال‌های کاربردی، پروژه‌های عملی و راهکارهای فنی، نشان می‌دهد چگونه می‌توان آموزش سنتی را با ابزارهای دیجیتال تلفیق کرد تا فضای یادگیری شخصی‌سازی‌شده، مؤثرتر برای دانش‌آموزان خلق شود. کتاب به بیان اصول طراحی تجربه‌محور، انتخاب مناسب پلتفرم‌ها، و نحوه‌ی ادغام این فناوری‌ها با اهداف درسی می‌پردازد. نثر کتاب رسمی، تخصصی و راهبردی بوده و تمرکز آن بر آموزش گام‌به‌گام معلمان برای بهره‌برداری عملی از VR و AR در کلاس درس است.

راهنمای مطالعات ناشنوایی

معرفی کتاب
این کتاب یک منبع راهنما برای پژوهش‌ها و پرسش‌های مرتبط با مسائل ناشنوایان و ناشنوایی است و اولین گام در شناخت فرهنگ و جامعه ناشنوایان به شمار می‌رود. ناشنوایان علی‌رغم تفاوت‌ها، دارای استعداد و ظرفیت‌هایی هستند که با آموزش درست و رسیدگی به موقع به فعلیت می‌رسند و به انسان‌های فرهیخته و پرتلاش تبدیل می‌شوند که بسیاری از آنها چنین هستند.

تربیت نوردی: چهل رسم تربیتی در یک رویداد نوشتاری

معرفی کتاب
کتاب «تربیت نوردی: چهل رسم تربیتی در یک رویداد نوشتاری»، به بررسی نکات کلیدی تربیت با نگاهی به مسائل اسلامی می‌پردازد و در قالب چهل رسم، راهکارهایی برای تربیت صحیح فرزندان ارائه می‌دهد. این کتاب با زبانی ساده و صمیمی، مفاهیم عمیق تربیتی را در قالب داستان‌ها و رویدادهای کوتاه به مخاطب منتقل می‌کند و به والدین کمک می‌کند تا سبک تربیتی منحصربه‌فردی برای فرزندان خود طراحی کنند.

تربیت متشخصانه

معرفی کتاب
کتاب «تربیت متشخصانه»، به بررسی مفهوم تشخص و نقش آن در تربیت فردی و اجتماعی می‌پردازد. این کتاب با هدف ارائه راهکارهایی برای تربیت فرزندانی با شخصیت و مسئولیت‌پذیر، به والدین و مربیان کمک می‌کند تا با شناخت معیارهای شخصیت متشخص، خود و فرزندانشان را در این مسیر ارتقا دهند. ایشان در این کتاب که در 4 فصل آماده استفاده مخاطب کرده است تلاش دارد به زبانی ساده و گویا به رفتارهای تأثیرگذار در تربیت فرزندان، به پدر و مادر کمک کرده باشد.

مغز کودک من 7 تا 10 سالگی

معرفی کتاب
نحوه‌ی عملکرد مغز در سنین مختلف در دوران کودکی متفاوت است. کتاب حاضر تصویر دقیقی از عملکرد مغز کودکان هفت تا ده سال را ارائه می‌دهد. به این ترتیب، والدین و مربیان با داشتن درک بهتری از محدودیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ی مغز کودک می‌توانند اقدامات مفید و مناسبی را برای پرورش مغز او انجام دهند. در این کتاب به روند رشد شناختی، زبانی، عاطفی- هیجانی و اجتماعی مغز کودکان پرداخته شده و برای تقویت هر یک از این مهارت‌ها نیز راهکارهایی ارائه شده است.همچنین ظرفیت هیجانی و خودتنظیمی مغز کودک و مهارت‌های اجرایی به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای عملی برای ارتقای آنها ارائه شده است.

فرزندان امروز، والدین به‌روز

معرفی کتاب
ما نخستین پدرها و مادرهایی هستیم که فرزندانمان تا این حد درگیر رسانه‌ها شده‌اند. هیچ نقشه راهنمای قدیمی در صندوقچه تجربیّات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای این شرایط جدید وجود ندارد…
باید بپذیریم که به زمانه‌ای نو قدم گذاشته‌ایم و ناگزیریم برای تربیت در عصر رسانه‌ها یا راهی بیابیم یا راهی بسازیم. راهی که فرزندانمان با‌ حرکت‌ در ‌آن بیاموزند‌ که‌ محصولات‌ و محتواهای‌ رسانه‌ای‌ را‌ آگاهانه‌ انتخاب‌ کنند‌ و ‌مسئولانه به کار ببرند. نام این راه تازه «تربیت رسانه‌ای» است.
در این مسیر باید بخوانیم؛ ببینیم؛ فکر کنیم؛ حرف بزنیم و تجربه‌ها را با هم یکی کنیم. راه دیگری نیست. «فرزندان امروز»، به «والدین به‌روز» نیاز دارند.

یادگیری و رشد

معرفی کتاب
فرایندهای یادگیری به‌عنوان یک سیستم و پدیده اجتماعی به طرق مختلف با مدیریت یا تأثیرگذاری بر تغییرات سیستمی مرتبط است. درک نحوه تفکر سیستمی و کنش و تعامل مؤثر در موقعیت‌های پیچیده، آشفته و ساخت‌های در حال تغییر اساس این یادگیری است که عمدتاً از عملکرد حرفه‌ای به جنبه‌های شخصی زندگی آدمیان حاصل می‌شود. کتاب «یادگیری و رشد» به بررسی تاثیرات متقابل یادگیری فردی و اجتماعی بر رشد و توسعه می‌پردازد. در این کتاب به مفاهیم کلیدی یادگیری و رشد پرداخته شده و نشان داده می‌شود که چگونه این دو فرایند به یکدیگر وابسته هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

درنگ

معرفی کتاب
کتاب «درنگ» مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و یادداشت‌های شخصی حیدر تورانی است که به موضوعاتی همچون مدیریت موفقیت و راه و رسم زندگی می‌پردازد و تمرکز این کتاب بر اهمیت انعطاف و تغییر و نوآوری می‌باشد. وی معتقد است که در دوره‌ای که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، نمی‌توان بر یک روش و تصمیم ثابت ایستاد. کتاب حاوی 176 نکته مدیریتی و راهکارهایی برای دستیابی به اهداف و پیشرفت در زندگی است که نویسنده آنها را در قالب اصطلاحات قابل فهم ارائه کرده است.
«در دوره و زمانه‌ای که همه چیز به سرعت در حال تغییر است نمی‌توان بر یک روش و یک تصمیم ایستاد و گفت الا بلا همین است و بس. دیگر نمی‌شود بر یک روش و یک تصمیم اصرار ورزید و پافشاری کرد. همیشه برای انجام هر کاری روش بهتر وجود دارد. زمانه، زمانه انعطاف، تغییر و نوآوری است نه مقاومت. زمانه‌ای است که تغییر تغییر کرده است و حجم دانش هر صد ساعت دو برابر می‌شود، اینجاست که گفته می‌شود حرف مرد دوتاست، مرغ دو پا دارد، ...»

جعبه ابزار آموزش: رشد زبان‌محور مهارت‌های شنیداری

معرفی کتاب
این مجموعه شامل تکلیف‌های درک دستور، حافظۀ شنیداری، حدس با کمک توصیف و داستان به‌همراه نمونه‌ و فایل صوتی است که متخصصان، مربیان و خانواده‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین 5 موقعیت زبان‌محور نیز ارائه‌ شده ‌است که در آن تکلیف‌های متعدد حافظۀ 1 تا 5 آیتمی در بافت گوناگونی از هدف‌های زبانی گنجانده ‌شده و به‌همراه فایل صوتی هر تکلیف در دسترس‌اند. چنانچه کودک از آغاز گوش‌دادن را بیاموزد، نیازش به کار مستقیم روی تکلیف‌های گوناگون به‌طور مجزا کاهش‌ خواهد ‌یافت. فایل‌های صوتی و ویدئوهایی که شامل توضیح نسبتاً کاملی دربارۀ فهرست‌های شنوایی-کلامی و روش استفاده‌شان هستند نیز در ابتدای این مجموعه گنجانده ‌شده‌اند. با استفاده از این فهرست‌ها می‌توانیم مهارت گوش‌دادن را در کودک ایجاد‌ کرده و پس از آن تنها به کار روی مهارت‌های شنیداری‌ای بپردازیم که از قلم افتاده‌اند.

تربیت بر مدار فطرت: مروری بر اندیشه تربیتی اسلام با خوانش استاد مطهری

معرفی کتاب
استاد شهید مرتضی مطهری، ‌ یکی از متفکران معاصر است که با اندیشه‌ای ناب، نظریه‌ای منظوم، فهمی عمیق و قلمی روان حرکت خوبی را برای کاربردی‌سازی معارف اسلامی آغاز نمود. استحکام نظری و توثیق ایشان توسط دیگر اسلام‌شناسان، ما را به لزوم بهره‌گیری از آثار ایشان مطمئن می‌سازد. در این اثر تلاش شده است امتداد اندیشه استاد مطهری به عنوان یک متفکر برجسته در حوزه تربیت پی‌جویی شود و نشان داده شود که مبانی ناب اسلامی در نظام تربیتی چگونه متجلی خواهد شد. این کتاب در 9 فصل به این مهم پرداخته است: مدار فطرت و تربیت، مدار روش و ارزش، مدار ظاهر و باطن، مدار دین و شخصیت، ‌ مدار تکامل و تعادل، مدار آزادگی و بندگی، مدار تفاوت و عدالت، مدار خانواده و تربیت و مدار فرهنگ و تربیت.