مغز کودک من از چهار تا هفتسالگی
معرفی کتاب
دنیای کودکان از حدود چهارسالگی در معرض ارتباطات بیشتر با افراد جدید و خارج از اعضای خانواده قرار میگیرد. به همین دلیل، لازم است کودکان برای ورود به محیطهای جدید و ایجاد و ایجاد روابط جدید با همسالان، آمادگی لازم را کسب کنند. این کتاب ضمن بیان مفاهیم پیچیدهی مغزی به زبان ساده، در رابطه با نحوهی عملکرد مغز در روابط بین فردی کودکان چهار تا هفتساله صحبت میکند. همچنین در این کتاب توانمندیهای مغزی درگیر در مهارتهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و سعی شده تا ضمن توجه به تازهترین دستاوردهای علمی با زبانی ساده و مثالهایی ملموس و برگرفته از وقایع روزمره، راهکارهایی عملی و کاربردی در اختیار والدین قرار گیرد.
چه زمان، چه انتظاری داشته باشیم؟
معرفی کتاب
کودکان در طول پنج سال اول زندگی خود، سریعتر از هر زمان دیگری رشد میکنند. این کتاب برای کمک به والدین و مربیان نوشته شده است که بدانند در طول این سالهای بسیار مهم با تمرکز بر هفت حوزه یادگیری و توسعه که در SFYE پوشش داده شده است، چه انتظاری از کودک داشته باشند؟ این کتاب درصدد است تا والدین و مراقبان را نسبت به تواناییها و توانمندیهای کودکان زیر پنج سال خود آشنا سازد.
تمرینات تقویت حافظه فعال ویژه کلاس اولیها و همه گروههای سنی
معرفی کتاب
در این مجموعه سعی شده تا با استفاده از کلمات، به صورت بازی و بر اساس مهارتهای شناختی با روشهای جدید و جذاب، ابعاد حافظه، شامل حافظه دیداری، شنیداری، حافظه فعال، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تقویت گردد. تقویت دقت و توجه همراه با توالیسازی، افزایش دایره لغات و مفهومسازی کلامی کودک نیز از دیگر اهداف این کتاب میباشدتقویت میشود.
فرسودگی و اشتیاق تحصیلی: (علل، پیشایندها و راهکارها)
معرفی کتاب
طبق نظر روانشناسی پرورشی، اشتیاق تحصیلی راهی برای بهبود نارضایتی و جلوگیری از خستگی دانشآموزان است. نقطه مقابل آن فرسودگی تحصیلی است که دلایلی گوناگونی همچون سندرم استرس مزمن دارد. کتاب حاضر درتلاش است تا دلایل رخدادن همین موضوع، اشتیاق و فرسودگی، را بررسی و ارائه کند. در فصلهای نخست چیستی اشتیاق، و در فصلهای بعدی دلایل ناکامی مانند «کمالگرایی» را توضیح میدهد.
در انتهای کتاب منابع فارسی و انگلیسی نیز ارائه شدهاند.
در انتهای کتاب منابع فارسی و انگلیسی نیز ارائه شدهاند.
روانشناسی برای کلاس درس (یادگیری براساس رویکرد ساختنگرایی)
معرفی کتاب
یافتههای علم روانشناسی در تدریس و یادگیری کاربرد فراوان دارند. کتاب حاضر با هدف کمک به ادارۀ بهتر کلاسهای درس، نکاتی را عرضه میکند. مفاهیم کتاب از جنبش ساخت گرایی شروع میشوند و ضمن بررسی نظریههای یادگیری برونر و ویگوتسکی، عملکرد دانشآموز را در موفقیت کلاسی، تعامل اجتماعی، جنبههای اجتماعی و عاطفی یادگیری بررسی میکنند. سپس الگوهای ساختگرایی اجتماعی در این زمینه مطرح میشوند. اصول یادگیری ساختگرایی و راهبرهای آن نیزدر فصلی جداگانه آمدهاند. رویکرد ساختن گرایی در کلاس درس آخرین فصل کتاب است.
با تنفر کودک از مدرسه چه کنیم؟
معرفی کتاب
سال های مدرسه می تواند هم برای والدین وهم برای فرزندانشان، به یک اندازه، سال هایی سخت ودشوار باشد. اگر فرزندتان با مشکلاتی دست وپنجه نرم می کند، احتمال دارد دارد به سختی بتوانید به اوکمک کنید. اگر اذیتتان می کند یا رفتار ناشایستی دارد، مشکل است متوجه شوید که با چنین رفتارهایی سعی دارد پیامی به شما بدهد. کتاب باتنفر کودک از مدرسه چه کنیم؟ در هفت فصل با اشاره به علل جسمی، روانی، عاطفی، خانوادگی و اجتماعی بروز ترس و تنفر از مدرسه درکودکان، راهنمای معلمان و والدینی است که تامین امنیت و آرامش کودکان اولویت آنها در تربیت است.
روانشناسی یادگیری
معرفی کتاب
آگاهی از فرایند یادگیری نه تنها در فهم رفتار بهنجار و انطباقی به ما کمک میکند، بلکه امکان درک بیشتر شرایطی ر اکه منجر به رفتار ناسازگار و نابهنجار میشود نیز به ما میدهد.در نتیجه روشهای مؤثر روان درمانی را هم به وجود میآورد. مؤلف، کتاب را با این هدف نگاشته است که خلاصهای از مباحث پرحجم و گسترده روانشناسی یادگیری ارائه دهد. در فصول ششگانه کتاب پس از تعریف یادگیری، اساس زیستی یادگیری و رفتار، حافظه و یادگیری، انگیزش در یادگیری، یادگیرندگان استثنایی و نظریه های یادگیری میپردازد.
روانشناسی یادگیری و آموزش: جدیدترین نظریهها، پژوهشها و کاربردها در حوزه کلاس درس
معرفی کتاب
کتاب حاضر در هشت فصل به توصیف اصول کلیدی روانشناسی در حوزه آموزش و پرورش پرداخته و کاربرد آنها را در تدریس و یادگیری مورد کاوش قرار داده است. فصلهای هشتگانه کتاب از این قرار است: حافظه و درک؛ شناخت؛ نظریههای خویشتن؛ خلاقیت؛ هیجانات؛ تابآوری، سرزندگی و ثبات قدم؛ انگیزش و یادگیری مستقل.
سازهگرایی: رویکردی خلاق در آموزش
معرفی کتاب
سازهگرایی رویکردی پسامعرفتی است که در یادگیرنده احساس تملک نسبت به فرایند یادگیری ایجاد میکند. بر این اساس، چگونگی یادگیری یا یادگیری یادگیری را به او میآموزد. این کتاب با بررسی مباحث نظری سازهگرایی، نمونههای آموزشی متعددی را بررسی میکند. مقایسۀ کلاس سنتی با کلاس سازهگرا، سازهگرایی افراطی، سازهگرایی شناختی با تأکید بر دیدگاه پیاژه، سازهگرایی اجتماعی بر مبنای آرای ویگوتسکی و نسبت خلاقیت با سازهگرایی از موضوعات آن هستند.
کاربرد روشهای نوین تدریس در آموزش و یادگیری دانشآموزان
معرفی کتاب
در کتاب حاضر، کاربرد روشهای نو در تدریس در پنج فصل بررسی شده است. در فصل اول مباحثی چون تعاریف یادگیری، عوامل مؤثر بر یادگیری و ابعاد آن و نظریههای انگیزش در یادگیری مطرح شده است. نویسنده در فصل دوم قوانین یادگیری، نظریۀ شناختگرایان، رفتارگرایان و گشتالت و سبک شناختی را بررسی میکند. فصل سوم به مبانی تدریس، دیدگاه ایدهآلیسم دربارۀ تدریس و اثباتگرایی دربارۀ آموزش و تدریس اختصاص دارد. در فصل چهارم الگو و راهبردهای آموزشی بررسی میشود و در فصل پنجم روشهای فعال و نوین تدریس معرفی میگردد.