ایدئولوژی، برنامه درسی و جامعهشناسی نوین آموزش، بررسی کتاب مایکل اپل
معرفی کتاب
کتاب «ایدئولوژی، برنامه درسی و جامعهشناسی نوین آموزش» یک اثر انتقادی در حوزه آموزش است که به بررسی روابط بین دانش، تدریس و قدرت در بستر ایدئولوژی و برنامه درسی میپردازد. این کتاب به دنبال تحلیل چگونگی شکلگیری و انتقال دانش در نظام آموزشی و تأثیر آن بر جامعه است. موضوع کتاب دربارۀ کتاب ایدئولوژی و برنامۀ درسی نوشتۀ مایکل اپل است که هرکدام از نویسندگان در فصل مربوط به خود، دیدگاه خود را درباره کتاب ایدئولوژی و برنامۀ درسی و دیگر کتابهای اپل بیان میکند. مایکل اپل در دانشگاه ویسکانسینمدیسن مطالعات سیاست آموزشی، پیوند آموزش و قدرت و برنامههای درسی را دنبال میکند. آنچه به مطالعات و نوشتههای اپل ارزشی دوچندان میدهد، تجربههای او در زندگی شخصی و پیوند نزدیک با آن چیزی است که دربارۀ آن مینویسد. اپل سالها معلم بوده و در محیطهای گوناگون از نزدیک با آموزش و سیاستهای آن درگیر بوده است.
آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟
معرفی کتاب
کتاب «آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟ » به بررسی رابطه پیچیده بین آموزش و پرورش و تغییرات اجتماعی میپردازد. این کتاب به این سؤال اساسی پاسخ میدهد که آیا آموزش میتواند به عنوان نیرویی برای دگرگونی جامعه عمل کند یا خیر؟ این کتاب، یک پژوهش در حوزه جامعهشناسی است که به بررسی نقش آموزش در شکلدهی و دگرگونی جامعه میپردازد. نویسنده در این اثر به بررسی رابطه بین آموزش، قدرت و تغییرات اجتماعی پرداخته و نشان میدهد که چگونه آموزش میتواند به عنوان ابزاری برای حفظ یا تغییر ساختارهای اجتماعی عمل کند.
این کتاب را میتوان به دو بخش کلی تقسیمبندی کرد، بخش اول کتاب سه فصل اول کتاب (بعد از فصل مقدماتی) از لحاظ نظری به بررسی اهمیت تاریخی و ربط کنونی مباحث پائولو فریره، جورج کاونتس، دوبوآ و کارتر وودسون اختصاص دارد. تمام این افراد دغدغه این سؤال را داشتند که آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد. بخش دوم کتاب از لحاظ عملی نشان میدهد که همیشه کنش مقاومتی وجود دارد. نویسنده در این کتاب میکوشد تا نقش آموزش را به منزله ابزار اساسی ایجاد تغییرات در سطح اجتماعی معرفی کند.
این کتاب را میتوان به دو بخش کلی تقسیمبندی کرد، بخش اول کتاب سه فصل اول کتاب (بعد از فصل مقدماتی) از لحاظ نظری به بررسی اهمیت تاریخی و ربط کنونی مباحث پائولو فریره، جورج کاونتس، دوبوآ و کارتر وودسون اختصاص دارد. تمام این افراد دغدغه این سؤال را داشتند که آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد. بخش دوم کتاب از لحاظ عملی نشان میدهد که همیشه کنش مقاومتی وجود دارد. نویسنده در این کتاب میکوشد تا نقش آموزش را به منزله ابزار اساسی ایجاد تغییرات در سطح اجتماعی معرفی کند.
همیشه همان: گفتوگو با محمدحسین کرباسچیان مدیر دبیرستان علوی
معرفی کتاب
کتاب حاضر در قالب گفتوگو و گزارش، زندگی محمدحسین کرباسچیان، مدیر دبیرستان علوی، را روایت میکند. این کتاب در پنج فصل تألیف شده است و در هر فصل به یکی از بخشهای مدیریتی دبیرستان علوی میپردازد. کرباسچیان در خلال گفتوگوهای خود ویژگیهای گوناگون یک مدیر خوب و حرفهای را عنوان میکند.
هدف کتاب حاضر آشناکردن مخاطبان با افراد تأثیرگذار در تاریخ آموزش کشور است.
هدف کتاب حاضر آشناکردن مخاطبان با افراد تأثیرگذار در تاریخ آموزش کشور است.
تاریخ تحولات نظام آموزشی نوین در ایران
معرفی کتاب
این کتاب گردآوری شده از مجموعه مقالات «همایش آموزش تاریخ» است و درصدد آن است که تحولات در اندیشه تاریخباوری و تاریخپژوهی را بررسی و برداشتهای تاریخی و باورهای عمومی درباره گذشته را اصلاح کند. این کتاب با آوردن سخنرانی فعالان آموزش از شهرهای گوناگون، آموزش تاریخ و محتوای درس تاریخ را به طور نقادانه بررسی میکند.
توسعه حرفهای معلمان (مفاهیم، رویکردها، مدلها و تجربههای بینالمللی)
معرفی کتاب
کتاب در تلاش است تا پس از ارائهکردن مبانی نظری رشد و صلاحیت حرفهای معلمان ایران، صلاحیتهای حرفهای معلمان در کشورهای گوناگون همچون نیوزلند، آلمان، آمریکا، اقیانوسیه و سنگاپور را بررسی کند و نظریاتی را برای اصلاح شیوه نظری رشد معلمان پیشنهاد دهد. هدف نویسنده کتاب این است که با استفاده از تجربههای آموزشی معلمان سایر ملل، نقد و مطالعه آن تجربهها، وضعیت رشد و تخصص معلمان داخل کشور را بهبود ببخشد و در مجموع باعث پیشرفت و رشد کشور سطح آموزشی بشود.
اصولی یادگیری چندرسانهای و تفاوتهای فردی
معرفی کتاب
به عقیده پژوهشگران یادگیری با بهرهگرفتن از کلمات و بازنمایی ذهنی تصاویر عمیقتر صورت میگیرد. اثر پژوهشی حاضر ضمن تشریح نظریه شناختی یادگیری چندرسانهای، فرایندهای شناختی در یادگیری فعال را بررسی و پیامدهای یادگیری چندرسانهای را بیان میکند و به تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش و نتیجه حاصل از آن میپردازد.
مهندسی مجدد نظام آموزشی در قالب پارادایم جدید
معرفی کتاب
در هزاره جدید که جهان به سوی جهانیشدن پیش میرود، لزوم تغییر و اصلاح شیوههای آموزشی بیشتر مشهود است. این کتاب با پرداختن به مفاهیم و چارچوبهای اصلاحات آموزشی، الگوهای متعددی از ایدههای جدید آموزشی و استراتژیهایی برای فرایندهای کلیدی مهندسی مجدد آموزشی و مدیریت ارائه میدهد و چرایی ضرورت اصلاح امور آموزشی را واکاوی میکند.
یادگیری مشارکتی نیاز عصر امروز
معرفی کتاب
در این کتاب، ضمن اشاره به مبانی جامعهشناختی و نظریههای یادگیری، دیدگاههای موجود در حوزه یادگیری مشارکتی ارائه شده و پژوهشهایی آورده شده است که در این زمینه در مناطق مختلف دنیا انجام شده است. به شیوههای اجرای یادگیری مشارکتی در کلاس درس و مسئولیتهای معلمان اشاره شده و تأثیر این نوع یادگیری بر زمینههای مختلف تحصیلی و مؤلفههای مرتبط با تفکر انتقادی، خلاقیت و انگیزش بررسی شده است.
پارادایمهای علم و نظریههای برنامه درسی: تحلیلی بر فلسفه و نظریهپردازی در رشته مطالعات برنامه درسی
معرفی کتاب
برنامه درسی علمی است که به مطالعه و بررسی تاریخچه، رویکردها، نهضتها، نظریهها، ارزشیابی، تحقیقات و روند فعلی و آتی حوزه برنامه درسی میپردازد. در نوشتار حاضر سعی شده است تا با استفاده از راهبرد تقسیمبندی پارادایمی، نظریههای برنامه درسی بر اساس پارادایمهای چهارگانه تولید علم؛ یعنی پوزتیویستی، تفسیری، انتقادی و پستمدرنی ساماندهی و طبقهبندی شوند.