سرود سوره: رویش و رشد گروه سرود «سوره»
معرفی کتاب
این کتاب درباره چگونگی تشکیل یک گروه سرود قوی و انقلابی به نام «سوره» است. اعضای این گروه از سال 1395 در مسجد فاطمیه(س) شروع به کار کردند و با سختیهای فراوان، استمرار و کوشش به مدارج والایی مثل اجرای تواشیح در سازمانها، برگزاری پردهخوانی، راهاندازی استودیوی موسیقی رسیدند و به مسجد امام علی بن موسی الرضا(ع) ورود پیدا کردند.
نویسنده کتاب حاضر که خود بنیانگذار این گروه حماسی و انقلابی است، در انتهای کتاب چشماندازی از آینده گروه و تصویرهایی از اردوهای جهادی و تمرینهای موسیقی انقلابی ارائه کرده است.
نویسنده کتاب حاضر که خود بنیانگذار این گروه حماسی و انقلابی است، در انتهای کتاب چشماندازی از آینده گروه و تصویرهایی از اردوهای جهادی و تمرینهای موسیقی انقلابی ارائه کرده است.
سواد مطالبه:دستگاه محاسباتی در عدالتخواهی امیدآفرین
معرفی کتاب
این کتاب در پی پاسخ به این سؤال است: چرا با رشد کنشگریهای اجتماعی و نظارتهای مدنی و عدالتخواهی در سطح حاکمیتی، امید به اصلاح کمتر، احساس بیعدالتی و تبعیض بیشتر، و تلقی فساد سیستمی مضاعف شده است؟ با این سؤال ابتدا اندیشه پشتیبان عدالتخواهی منطبق با نظام اندیشه امامین انقلاب، بررسی شده است و در ادامه، مهارت «نقد خیرخواهانه» و «مطالبهگری سازنده» و «افشاگری اخلاقی» و درنهایت «سواد رسانهای عدالتخواهی» در مواجهه با اخبار منفی، پیشنهاد شده است.
ویدئو چک: جریانسازی اجتماعی
معرفی کتاب
چرا باید موجآفرینی کنیم؟ در کلیترین حالت موجآفرینی در قالب یک سلسله فعالیتهای برنامهریزیشده و منسجم جهت ایجاد، حفظ و تقویت یا تضعیف و انهدام یک عنصر یا حرکت در اجتماع صورتبندی میشود. در این کتاب، سعیشده پس از اشاره به اهداف، استراتژی و مخاطبان موج، با بیان مؤلفههای موجآفرینی و ذکر نمونههای مثبت و منفی از موجآفرینی و جریانسازی اجتماعی، ضمن آنکه مخاطبان با اصول و روشهای جریانسازی در محیطهای حقیقی و مجازی آشنا میشوند، مهارتهایی برای موجآفرینی مثبت را میآموزند تا بتوانند قدرت اثرگذاری مثبت در محیط پیرامونی خود را بهدست بیاورند.
آموزش سواد رسانهای در اتحادیه اروپا شواهدی از اقدامات مؤثر در مدارس ابتدایی و متوسطه (گزارش تحلیلی)
معرفی کتاب
این کتاب از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول، گزارشهایی پیرامون مفاهیم سیاسی و فرهنگی، اهداف، سؤال تحقیق و خلاصهای از اصول روششناسی را شرح میدهد. فصل دوم، علاوه بر تعریف سواد رسانهای، چارچوبهای مختلف آن را مورد بررسی قرار داده و روی تواناییهای گوناگون سواد رسانهای، بحث میکند. فصل سوم، بهشرح چالشهایی میپردازد که آموزشوپرورش در مواجه با اطلاعات و اخبار جعلی دارد. این فصل رویکردهای مختلفی برای مقابله با چنین مشکلاتی در سطح مدارس، ارائه میدهد. فصل چهارم، علاوه بر بررسی میزان سواد رسانهای در برنامههای درسی مدارس در سراسر اروپا، شیوههای مؤثر آموزش و یادگیری سواد رسانهای را در مقاطع ابتدایی و متوسطه، توضیح میدهد. فصل پنجم، اصولی را آموزش میدهد که منجر به تدریس موفقیتآمیز سواد رسانهای در سطح مدرسه میشود و فصل ششم، نتایج اصلی و سیاستگذاریهای آموزشوپرورش اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را ارائه میدهد.
پشت فرمان مانیتور: سرگرمی در رسانه
معرفی کتاب
نویسندۀ این کتاب کارنامۀ سرگرمیهای رسانهای و تأثیر آنها را بررسی میکند. ضرورت و ابعاد بهرهگیری از سرگرمی برای تربیت در محیطهای اجتماعی را نیز بررسی کرده است. «دوگانۀ مسئولیت و بطالت در سرگرمی، ماهیت رسانه، طرح تفکر انتقادی نسبت به سرگرمی رسانهای و وضع سرگرمی در ایران» از مباحث اصلی کتاب هستند.
تبلت برای کودکان
معرفی کتاب
تبلت از جمله رسانههای اجتماعی است که در رفتار و روحیات کودکان و نوجوانان تأثیر فراوانی دارد. میزان و نوع استفاده از آن نیز از جمله نکاتی است که لازم است والدین بدانند.
نویسندۀ این کتاب، در چند بخش، ابتدا از لزوم داشتن یا نداشتن تبلت برای کودکان صحبت میکند. سپس فرصتها و تهدیدهای موضوع و پس از آن نیز علتها و ریشههای خرید تبلت را بیان میکند. در بخش آخر نیز راهکارهایی پیشنهاد میکند و به چند سؤال در این زمینه پاسخ میدهد.
نویسندۀ این کتاب، در چند بخش، ابتدا از لزوم داشتن یا نداشتن تبلت برای کودکان صحبت میکند. سپس فرصتها و تهدیدهای موضوع و پس از آن نیز علتها و ریشههای خرید تبلت را بیان میکند. در بخش آخر نیز راهکارهایی پیشنهاد میکند و به چند سؤال در این زمینه پاسخ میدهد.
گفتارهایی در حقوق رسانه
معرفی کتاب
در جهان امروز ، رسانهها در روابط میان شهروندان بسیار تأثیر گذارند. مجموعۀ چند جلدی «حقوق و زندگی» در مجموعهای دوجلدی به حقوق رسانه اختصاص دارد. جلد دوم با موضوع حق همگانی دانستن، جرائم مطبوعاتی و جایگاه رسانهها در برنامۀ پنجم توسعه آغاز میشود. دور کاری و بستر و چالشهای آن، کارکردهای مثبت و منفی رسانه، فرهنگ خصوصی سازی صدا و سیما، حقوق مخاطب مثل پیامهای ناخواستۀ اینترنتی و مخابراتی، پدیدۀ فیلترینگ و موضوعات مربوط به جرم و جرمزدایی مثل کلاهبرداری به روش گلدکوئست، جرم با ابزار مطبوعات و کلاهبرداران اینترنتی، ازجمله موارد مطرح شده در کتاب هستند.
گفتارهایی در حقوق رسانه
معرفی کتاب
در جهان امروز ، رسانهها در روابط میان شهروندان بسیار تأثیر گذارند. مجموعۀ چند جلدی «حقوق و زندگی» در مجموعهای دوجلدی به حقوق رسانه اختصاص دارد. جلد اول با مفهوم رسانه و حقوق رسانه و موضوع آزادی اطلاعات در حقوق ایران شروع میشود. مبانی و اصول اعم از کسب خبر، حقوق فرهنگی در جهان امروز و حقوق آموزشی و تربیتی کودکان در فصل دوم مطرح شدهاند. بخشهای دیگر عبارتاند از: دین، اخلاق و رسانهها؛ مطبوعات؛ کتاب؛ حقوق مخاطب؛ حقوق مالکیتهای معنوی؛ تبلیغات بازرگانی؛ اینترنت.
سربی نشوید: جستاری موفق در ارتباط با آلودگی هوا و اثر رسانهها بر افکار عمومی
معرفی کتاب
امروزه وسایل ارتباط جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادلۀ افکار، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی ایفا میکنند. مسئلۀ آلودگی هوا و محیط زیست نیز از مواردی است که نقش رسانهها در کنترل و فرهنگ سازی آن مؤثر است. این کتاب با هدف سنجش میزان توجه مطبوعات به موضوع محیط زیست، و ارزیابی وضعیت و جایگاه روزنامهها در انتشار اخبار آن، و نیز سنجش ضریب حساسیت شهروندان نسبت به موضوع، کوشیده است شناخت دقیقی از مسئله به مخاطب عرضه کند.
مشارکت اجتماعی و رسانههای جمعی با تأکید بر رفتار مشارکتجویانه ذینفعان در آموزش و پرورش
معرفی کتاب
هویت اجتماعی که مجموعهای ساختارمند از از نگرشها و رفتارهاست، در ارتباطات اجتماعی و بر اساس نقش رسانهها شکل میگیرد. در این کتاب، برای شناخت تأثیر سامانۀ ارتباطات اجتماعی و رسانههای جمعی، ابتدا رفتار و عوامل شکلگیری آن تعریف شدهاند. در بخش بعدی، به مشارکت به مثابه رفتار اجتماعی، انواع مشارکت اجتماعی، ارتباط مشارکت با فرایندهای مدیریت و رهبری توجه شده است. آسیب شناسی سامانۀ ارتباطات اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش، راهکارهای ارتباط با رسانهها و نقش روابط عمومی اثرگذار در توسعۀ آموزش و پرورش از دیگر مباحث کتاب هستند.