کلاس درس غوطهوری: خلق تجربیات یادگیری سفارشی شده با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
معرفی کتاب
کتاب «کلاس درس غوطهوری» به بررسی شیوههای طراحی و پیادهسازی تجربههای یادگیری نوآورانه با استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در محیطهای آموزشی میپردازد. نویسنده با ارائهی مثالهای کاربردی، پروژههای عملی و راهکارهای فنی، نشان میدهد چگونه میتوان آموزش سنتی را با ابزارهای دیجیتال تلفیق کرد تا فضای یادگیری شخصیسازیشده، مؤثرتر برای دانشآموزان خلق شود. کتاب به بیان اصول طراحی تجربهمحور، انتخاب مناسب پلتفرمها، و نحوهی ادغام این فناوریها با اهداف درسی میپردازد. نثر کتاب رسمی، تخصصی و راهبردی بوده و تمرکز آن بر آموزش گامبهگام معلمان برای بهرهبرداری عملی از VR و AR در کلاس درس است.
درنگ
معرفی کتاب
کتاب «درنگ» مجموعهای از اندیشهها و یادداشتهای شخصی حیدر تورانی است که به موضوعاتی همچون مدیریت موفقیت و راه و رسم زندگی میپردازد و تمرکز این کتاب بر اهمیت انعطاف و تغییر و نوآوری میباشد. وی معتقد است که در دورهای که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، نمیتوان بر یک روش و تصمیم ثابت ایستاد. کتاب حاوی 176 نکته مدیریتی و راهکارهایی برای دستیابی به اهداف و پیشرفت در زندگی است که نویسنده آنها را در قالب اصطلاحات قابل فهم ارائه کرده است.
«در دوره و زمانهای که همه چیز به سرعت در حال تغییر است نمیتوان بر یک روش و یک تصمیم ایستاد و گفت الا بلا همین است و بس. دیگر نمیشود بر یک روش و یک تصمیم اصرار ورزید و پافشاری کرد. همیشه برای انجام هر کاری روش بهتر وجود دارد. زمانه، زمانه انعطاف، تغییر و نوآوری است نه مقاومت. زمانهای است که تغییر تغییر کرده است و حجم دانش هر صد ساعت دو برابر میشود، اینجاست که گفته میشود حرف مرد دوتاست، مرغ دو پا دارد، ...»
«در دوره و زمانهای که همه چیز به سرعت در حال تغییر است نمیتوان بر یک روش و یک تصمیم ایستاد و گفت الا بلا همین است و بس. دیگر نمیشود بر یک روش و یک تصمیم اصرار ورزید و پافشاری کرد. همیشه برای انجام هر کاری روش بهتر وجود دارد. زمانه، زمانه انعطاف، تغییر و نوآوری است نه مقاومت. زمانهای است که تغییر تغییر کرده است و حجم دانش هر صد ساعت دو برابر میشود، اینجاست که گفته میشود حرف مرد دوتاست، مرغ دو پا دارد، ...»
مدرسه کتابنخوانی
معرفی کتاب
این کتاب تلاش میکند تا ابتدا ریشه و علت پایینآمدن سطح مطالعه و کتابنخوانشدن مردم از دیدگاه تربیتی را پیدا کند و سپس نقش مدرسهها و نظام آموزشی در شکلگیری و تداوم این بحران را بررسی کند. نویسنده سعی دارد تا با حفظ «اختصار» و «روانی» متن، دسترسی و توجه خوانندگان را جلب کند و راهکارهایی را برای نهادینهکردن فرهنگ کتابخوانی از دوره مدرسه و با خانواده به مخاطبان ارائه دهد.
در باره سرسختی ذهنی
معرفی کتاب
کتاب «دربارهٔ سرسختی ذهنی» شامل 10 مقالهٔ منتخب از هاروارد است که به بررسی مفهوم «سرسختی ذهنی» در محیطهای کاری و شخصی میپردازد. موضوعاتی مانند تابآوری در برابر شکست، مدیریت استرس، پایداری در بحران، انگیزهمندی در شرایط سخت و رشد ذهنی بلندمدت است. هدف این کتاب، تقویت مهارتهای روانی و رهبری در مواجهه با چالشها و سامان دادن احساسات ناخوشایند و تقویت سرسختی ذهنی است .
تاریخ برنامهریزی درسی در ایران
معرفی کتاب
این کتاب روایتی علمی است که بر پایه چندین سال کوشش پژوهشی شخصیتی متخصص در عرصه برنامهریزی درسی تولید شده که خود در امور برنامهریزی درسی ایران طی سه دهه گذشته نقش داشته و رخدادهای آن را از نزدیک تجربه کرده است. تاریخ برنامهریزی درسی در ایران کوششی پژوهشی است که تلاش دارد ضمن شرح تاریخی وقایع و دستاوردها، اثری دانشگاهی را برای آموزش تاریخ برنامهریزی درسی فراهم کند تا برای تدریس درس «تاریخ مطالعات برنامه درسی» دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی مفید واقع شود.
کمالگرای مضطرب: چگونه اضطراب ناشی از کمالگرایی را با استفاده از درمان پذیرش و تعهد کنیم؟
معرفی کتاب
کتاب حاضر به بررسی تفکر کمالگرایانه و پیامدهای منفی آن بر سلامت روان میپردازد. این کتاب بایدها و الزامات را که ریشه در کمالگرایی دارند، شناسایی کرده و راهکارهایی جهت رهایی از آن ارائه داده است. این کتاب نشان میدهد که خودانتقادگری نه تنها به موفقیت منجر نمیشود، بلکه میتواند مانع رسیدن به اهداف شما شود. همچنین بر اهمیت ارزشها در کمالگرایی سالم تأکید میکند. کتاب شامل تمرینهایی مبتنی بر ذهنآگاهی و شفقت است که کمک میکند تا از بایدها و الزامات خود رها و به زندگی دلخواه نزدیکتر شد.
کبوترهای سفید کرامت و کرکسهای سیاه دنائت: تربیت کریمانه و آثار آن در شخصیت فرزند
معرفی کتاب
این کتاب هشمتمین جلد از مجموعه «من دیگر ما» است که در این جلد درخصوص تربیت کریمانه و آثار آن در شخصیت فرزندان سخن گفته شده است. در این کتاب «کرامت و جایگاه آن در تربیت» مورد بحث قرار گرفته و نقش کرامت در تقوا و پرهیزگاری، شیوه برخورد با دیگران، روحیه خدمتگزاری، تعالی درونی و مواجهه با سختیها بررسی شده است. در این کتاب میخوانیم: تربیت کریمانه پایه تربیت است و هدف نهایی تربیت کریمانه، تربیتی است که مراقبت درونی فرزندان را افزایش دهد و آنها را نسبت به مراقبت بیرونی بینیاز کند.
هر آنچه نیاز است راجع به مغز بدانید
معرفی کتاب
کتاب حاضر در شش فصل تلاش کرده است بهروزترین اطلاعات ممکن در خصوص مغز را به شیوهای نظاممند و ساده ارائه دهد. سوالاتی که در فصلهای مختلف این کتاب مورد بحث قرار گرفتهاند عبارتاند از: بشر چگونه چنین مغز بزرگی را بر حسب فرایند تکامل شکل داده است؟ هیجان چیست و چرا از هیجانات برخوردار هستیم؟ حافظه چیست و چرا به سادگی فراموش میکنیم؟ رژیم غذایی چگونه بر تفکر و احساس ما تاثیر میگذارد؟ چرا میخوابیم و رویا میبینیم؟ پیری با مغز ما چه میکند؟ و مغز چگونه این همه کار را انجام میدهد...
انگیزه: نیروهایی که ما را پیش میراند
معرفی کتاب
در این کتاب نویسنده کوشیده رفتار انسان را موشکافی کند و سیستمعامل جدید انگیزه را پیش روی مخاطبان بگذارد و نشان دهد هر کُدی در این سیستمعامل جدید مسئول چیست و به چهچیزی واکنش نشان میدهد، نادیدهگرفتن کدام بخشها عواقب جبرانناپذیری دارد و به کدام بخشها باید بیشتر توجه کرد. همچنین از آنجا که این سیستمعاملِ رفتار انسان، کموبیش ناشناخته است، در شناساندنش از پژوهشهای فراوانی بهره میگیرد که بیشترشان داستان و ایدههای جالبی دارد. اگر صاحب کسبوکاری هستید، بزرگ، کوچک یا حتی بسیار کوچک، مطالعه این کتاب کمک کننده است.
اسلام و تعلیم و تربیت
معرفی کتاب
کتابی که از نظر خوانندگان عزیز می گذرد با عنوانِ اسلام و تعلیم و تربیت تنظیم شده است. در کتاب حاضر، مسائل تربیتی در اسلام با استمداد از قرآن کریم و احادیث پیامبر(ص) و امامان(ع) ارائه شد است، اما نظرات دانشمندان اسلامی و متفکّران غربی نیز در آن به چشم می خورد.
ذکر برخی از آرای دانشمندان غربی صرفاً بدین منظور بوده است که نظر خوانندگان عزیز به این حقیقت معطوف شود که اسلام قرنها پیش از اظهارِ نظر آنان همۀ رموز و حقایق تعلیم و تربیت را گوشزد کرده و غربی ها پس از کوششهای زیاد به بخشی از این حقایق دست یافتهاند.
ذکر برخی از آرای دانشمندان غربی صرفاً بدین منظور بوده است که نظر خوانندگان عزیز به این حقیقت معطوف شود که اسلام قرنها پیش از اظهارِ نظر آنان همۀ رموز و حقایق تعلیم و تربیت را گوشزد کرده و غربی ها پس از کوششهای زیاد به بخشی از این حقایق دست یافتهاند.