اختلال وسواس اجباری؛ آزاردهنده یا مهمان
معرفی کتاب
اختلال «وسواس فکری اجباری» از اختلالهای شایع در روانپزشکی است. علائم این اختلال، اغلب بیسروصدا و پنهانی در کودکان ظاهر میشود و ممکن است با مشکلات رفتاری اشتباه گرفته شود. این کتاب سعی دارد به کودکانی که با اختلال وسواس اجباری در حال مبارزه هستند، کمک کند؛ به طوری که بدون حذف افکار ناخواسته اختلال وسواس اجباری، آنها را به عنوان مهمان بپذیرند، و به فعالیتهای مورد علاقه خود هم بپردازند.
تقویت هوش فضایی: آموزش تفکر دیداری
معرفی کتاب
این کتاب میخواهد هوش فضایی کودکان را تقویت کند. در ابتدای کتاب نظریات گوناگونی از روانشناسان درباره چگونگی کمک به تقویت هوش فضایی کودکان گفته شده است. برای این کار روشهایی همچون طراحی، نقاشی، پازل و کلاژ را پیشنهاد میدهد.سپس کارهایی همچون بازی جورچین، هزارتو، ماز، اوریگامی و... نیز معرفی و آموزش داده شدهاند. کودکان میتوانند با ایدهگرفتن از طرحهای پیشنهادی کتاب، هوش فضایی خود را افزایش دهند.
مراقب تفکر (صرفاً) منطقی باشیم: مهارت تفکر مراقبتی در برنامه فلسفه برای کودکان
معرفی کتاب
در رویکرد فلسفه برای کودکان، در کنار اهمیت وافری که برای پرورش منطق و تفکر انتقادی و تفکر خلاق قائل میشوند، توجه به تفکر مراقبتی نیز از عنایت خاصی برخوردار است. این کتاب در هشت فصل در صدد تعریف، تببین و چگونگی تقویت مهارت تفکر مراقبتی است. عناوین فصول این کتاب عبارتاند از: جدال عقل و احساس، تفکر مراقبتی و خاستگاه آن، تفکر مبتنی بر ارزش، عواطف، هنجار و همدلی.
صفر تا صد پیشدبستان: مجموعه فعالیتهای عملی و پایه (ویژه مربیان پیش از دبستان)
معرفی کتاب
این کتاب عمدهترین سرفصلهای پیش دبستانی همچون مهارتهای نمایشی، حرکتی، زبانی، ریاضی و علوم را در قالب فعالیتهای گروهی، بازی و ... بیان نموده است. عمده فعالیتهای ذکر شده در این کتاب به صورت گروهی میباشد و کودکان را در تعامل با همدیگر و مربی قرار میدهد و زمینهساز رشد قوای مختلف کودکان میشود.
اولین بازیهای من!: مجموعه بازیهای ویژه نوزاد از بدو تولد تا سهسالگی
معرفی کتاب
این کتاب با هدف آشنا ساختن والدین و مربیان با انواع بازیهای مناسب و فعالیتهای ضروری و اولیه زندگانی نوزاد تازهوارد، از بدو تولد تا 3 سالگی، نگاشته شده است. فعالیتهای کتاب در 9 فصل به شرح زیر تدوین شده است: گفتوگویی ساده با والدین، فعالیتهای حسی- حرکتی، فعالیتهای کلامی، فعالیتهای اجتماعی، فعالیتهای عقلی و ذهنی، فعالیتهای عاطفی، فعالیتهای دستورزی، فعالیتهای حواس پنجگانه، فعالیتهای آزاد و هدفمند.
بوی ماه مهر: مهارتهای همراهی والدین با فرزندان پیشدبستانی و دبستانی
معرفی کتاب
کتاب حاضر به دغدغههای والدین نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی فرزندان به خصوص در سالهای ابتدایی پیشدبستان و دبستان، پرداخته و به دنبال افزایش آگاهیها و مهارتهای والدین در راستای پیشرفت تحصیلی فرزندان، تبیین حدود و صغور ورود و دخالت والدین در فرایند تحصیل فرزندان و توانمندسازی والدین برای اقدام بهموقع و مناسب در مسائل تحصیلی فرزندان است. کتاب در قالب چهار بخش تدوین شده است: سالهای پیشدبستان، کلاس اولیها، پاسخگویی به پرسشهای متداول والدین و برنامهریزی برای تعطیلات و اوقات فراغت فرزندان.
آینههای روبهرو: مهارتهای تربیت فرزند
معرفی کتاب
در گذشته تربیت کودکان سادهتر بود و پیچیدگیها و مشکلات امروز را نداشت. در حال حاضر، عوامل مهم و مؤثری در روند تربیت فرزندان اختلال ایجاد کرده است. از سویی برخی از سبکهای تربیتی سنتی جوابگوی نیازها و دغدغههای تربیتی نیست و از سویی دیگر، برخی از مدلهای جدید، مبنا و اساس محکمی ندارد. در این کتاب اطلاعاتی مفید در خصوص تربیت کودکان در پنج فصل ارائه میشود: فصل اول: کودکی و تربیت فصل دوم: ویژگیهای کودک فصل سوم: اصول تربیت کودکان فصل چهارم: روشهای تربیت کودک فصل پنجم: فرصتها و تهدیدهای تربیتی.
بچههای سرمایهدار:مهارتهای تربیت اعتقادی کودک و نوجوان
معرفی کتاب
این کتاب در چهار فصل به اعتقاد و تقویت تربیت اعتقادی کودکان و نوجوانان میپردازد و در هر فصل به یک سؤال اساسی پاسخ میدهد. در فصلهای اول و دوم بیان میشود که تربیت اعتقادی چیست و چرا باید به آن پرداخت؟ چه باورهای اعتقادی در دینمان ارائه شده است و راهکارهای تقویت این باورها چیست؟ فصل سوم به والدین کمک میکند تا با سؤالات اعتقادی فرزندان مواجه شوند؛ و در فصل چهارم به این مسئله پرداخته شده است که اگر کودک و نوجوان در رفتار و مسائل اعتقادیاش دچار لغزش شد علت چیست و عوامل لغزش کداماند؟
#فرزندت-را-فالو-کن: مهارتهای تربیت فرزند در عصر رسانه
معرفی کتاب
این کتاب در 5 فصل تنظیم شده است. در فصل یک پازل و نظام جامع از تربیت رسانهای در ذهن خواننده شکل میگیرد. فصل دوم به تأثیرات رسانههایی مانند تلویزیون و شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای روی فرزندان ما میپردازد. فصل سوم اصول و آداب یک رژیم صحیح مصرف رسانهای را بیان میشود. در فصل چهارم قرار است بچهها به یک سپر دفاعی از جنس تفکر انتقادی مجهز شوند و به جای ماهی، ماهیگیری یاد بگیرند. فصل پنجم راهکارهای جایگزین رسانهها را برمیشمارد.