Skip to main content

سواد فضای مجازی برای دبیرستان: کتاب کار

معرفی کتاب
«ابری‌شهر» همان «فضای مجازی» است: «شهر»، فضایی برای زندگیست و «مجازی» بودن مثل حضور در میان ابرهاست... ابری‌شهر فضایی است معلق در میان زمین و آسمان که باید آن را شناخت و برای زندگی ایمن، سالم و مفید در آن برنامه داشت. مجموعهٔ درسنامه‌های ابری‌شهر قرار است کمک کند تا دانش‌آموزان دبیرستانی به مهارت انتخاب آگاهانه ابزارها و وسایل رایانه‌ای، خدمات و محتواهای فضای مجازی و کاربری مسئولانه فضای مجازی برسند. کتاب حاضر، مجموعه کاملی از تمام کاربرگ‌های موجود در بستهٔ یادگیری ابری‌شهر است که جهت سهولت استفاده دانش‌آموزان، در قالب کتاب کار و تمرین تجمیع شده است.

سواد فضای مجازی برای دبیرستان: کتاب معلم

معرفی کتاب
توجه به موضوع«سواد فضای مجازی» به عنوان یک سرفصل مستقل ولی غایب از موضوعات متداول سواد رسانه‌ای است. درسنامه‌های ابری‌شهر در تلاش است تا مسیر یادگیری سواد فضای مجازی را در چهار لایه دانش شبکه، دانش زیست مجازی، دانش اطلاعاتی و دانش ارتباطی برای معلمان و دانش‌آموزان هموار سازد. هر یک از این 12 درسنامه ابری‌شهر برای پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان، نقشه‌ای کامل شامل اهداف، شایستگی‌ها، گام‌ها و روش‌های اجرای درس و شیوه‌های ارزشیابی در اختیار معلمان می‌گذارد و به همراه پرده‌نگارها، کاربرگ‌های آموزشی و محتوای چندرسانه‌ای، یک بسته یادگیری جامع را تشکیل می‌دهد.

دانشنامه سواد فضای مجازی: دانش ارتباطی

معرفی کتاب
ارتقای مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه فضای مجازی که از آن با عنوان «سواد فضای مجازی» نام می‌بریم، از مأموریت‌های مهم معلمان در عصر دیجیتال است.
دانشنامه سواد فضای مجازی در تلاش است تا مهم‌ترین موضوعات مربوط به فضای مجازی را با زبانی ساده اما دقیق برای معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای تبیین کند.
در جلد چهارم این دانشنامه به سرفصل‌های لایه کاربران و ارتباطات در فضای مجازی مثل اخلاق ارتباطات فردی و گروهی مجازی، حریم خصوصی* دوستی‌های مجازی، آزارگری و قلدری سایبری، هویت و گروه‌های مرجع در فضای مجازی پرداخته شده است.

دانشنامه سواد فضای مجازی: دانش اطلاعاتی

معرفی کتاب
ارتقای مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه فضای مجازی که از آن با عنوان «سواد فضای مجازی» نام می‌بریم، از مأموریت‌های مهم معلمان در عصر دیجیتال است.
دانشنامه سواد فضای مجازی در تلاش است تا مهم‌ترین موضوعات مربوط به فضای مجازی را با زبانی ساده اما دقیق برای معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای تبیین کند.
در جلد سوم این دانشنامه به سرفصل‌های لایه محتوا و اطلاعات در فضای مجازی مثل کلان داده، داده‌کاوی، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، جویشگرهای اینترنتی و صحت‌سنجی اخبار و اطلاعات در فضای مجازی پرداخته شده است.

دانشنامه سواد فضای مجازی: دانش زیست مجازی

معرفی کتاب
ارتقای مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه فضای مجازی که از آن با عنوان «سواد فضای مجازی» نام می‌بریم، از مأموریت‌های مهم معلمان در عصر دیجیتال است.
دانشنامه سواد فضای مجازی در تلاش است تا مهم‌ترین موضوعات مربوط به فضای مجازی را با زبانی ساده اما دقیق برای معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای تبیین کند.
در جلد دوم این دانشنامه به سرفصل‌های لایه خدامت فضای مجازی مثل تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، انواع رسانه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های مجازی و آداب کاربری آن‌ها پرداخته شده است.

دانشنامه سواد فضای مجازی: دانش شبکه

معرفی کتاب
ارتقای مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه فضای مجازی که از آن با عنوان «سواد فضای مجازی» نام می‌بریم، از مأموریت‌های مهم معلمان در عصر دیجیتال است.
دانشنامه سواد فضای مجازی در تلاش است تا مهم‌ترین موضوعات مربوط به فضای مجازی را با زبانی ساده اما دقیق برای معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای تبیین کند.
در جلد اول این دانشنامه به سرفصل‌های لایه زیرساخت فضای مجازی مثل تاریخچه اینترنت، وب، فناوری‌های نوپدید مجازی، صنعت فاوا، تنظیم‌گری فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده است.

هوش مصنوعی در کلاس

معرفی کتاب
این کتاب روش کار با یکی از معروف‌ترین ربات‌های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی را که Chatgpt نام دارد با کمک 80 مثال و روش‌های کاربردی و عملی آموزش می‌دهد. کتاب برای معلمان تألیف شده است تا به عنوان دستیاری در فرایند آموختن درس‌ها به دانش‌آموزان همراه ایشان باشد. کتاب حاضر ده فصل دارد و نام برخی از فصل‌های آن عبارت‌اند از: استفاده از Chatgpt برای انجام فعالیت‌های کلاس؛ استفاده از Chatgpt برای برنامه‌نویسی کامپیوتری؛ استفاده از Chatgpt به عنوان دستیار آموزشی.

والد سوم: تأثیر رسانه‌ها بر تربیت فرزندان

معرفی کتاب
دنیای امروز، دنیای رسانه است و کودکان ما ناگزیر در شبانه‌روز ساعات زیادی با رسانه‌ها سروکار دارند. رسانه یکی از عواملی است که در تربیت نقش مؤثری دارد. این کتاب به تأثیر رسانه‌ها بر تربیت فرزندان می‌پردازد و سعی دارد نشان دهد که چگونه در جهان امروز رسانه هم کودکان را تربیت می‌کند.

آموزش سواد رسانه‌ای در اتحادیه اروپا شواهدی از اقدامات مؤثر در مدارس ابتدایی و متوسطه (گزارش تحلیلی)

معرفی کتاب
این کتاب از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول، گزارش‌هایی پیرامون مفاهیم سیاسی و فرهنگی، اهداف، سؤال تحقیق و خلاصه‌ای از اصول روش‌شناسی را شرح می‌دهد. فصل دوم، علاوه بر تعریف سواد رسانه‌ای، چارچوب‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار داده و روی توانایی‌های گوناگون سواد رسانه‌ای، بحث می‌کند. فصل سوم، به‌شرح چالش‌هایی می‌پردازد که آموزش‌وپرورش در مواجه با اطلاعات و اخبار جعلی دارد. این فصل رویکردهای مختلفی برای مقابله با چنین مشکلاتی در سطح مدارس، ارائه می‌دهد. فصل چهارم، علاوه بر بررسی میزان سواد رسانه‌ای در برنامه‌های درسی مدارس در سراسر اروپا، شیوه‌های مؤثر آموزش و یادگیری سواد رسانه‌ای را در مقاطع ابتدایی و متوسطه، توضیح می‌دهد. فصل پنجم، اصولی را آموزش می‌دهد که منجر به تدریس موفقیت‌آمیز سواد رسانه‌ای در سطح مدرسه می‌شود و فصل ششم، نتایج اصلی و سیاست‌گذاری‌های آموزش‌وپرورش اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را ارائه می‌دهد.

خاستگاه و گستره سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی جلد دوم

معرفی کتاب
در این مجموعه، به سواد رسانه‌ای و دیجیتال اشاره شده است.در درک این تعریف آن را با برنامه غذایی هوشمندی مقایسه کرده‌اند که مراقب آشامیدنی‌ها و خوراکی‌هایی است که برای مخاطب در نظر گرفته می‌شود. خواننده این کتاب در زمینه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از جمله سامان‌دهی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سطح ملّی، جوانان و اشتغال در رسانه‌های جدید، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در حوزه آموزش و پرورش، دیجیتال‌سازی آموزش و مدارس، سواد فیلم در عصر دیجیتال، پروژه‌های مشترک بین معلم‌ها و کتابداران، سواد رسانه‌ای و کتابخانه‌ها، یادگیری با کارکردن و طراحی برای دموکراسی و راهبردهای سواد رسانه‌ای می‌تواند مطالبی را مطالعه کند. در این کتاب دوجلدی، همچنین کشور سوئد (یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا) به‎عنوان نمونه مطالعاتی و آماری در نظر گرفته شده و اطلاعات جالبی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. کشورهایی که دارای چارچوب سیاست ملی سواد اطلاعاتی هستند در پی تلاش‌های خود برای گسترش این امکان میان شهروندان، موفق‌تر از کشورهای فاقد چنین سیاست و قانونی هستند. بخش دوم این مجموعه‌ شامل 13 فصل است که حاوی تحلیل‌هایی از فضای دیجیتال مناطق مختلف جهان است. مجموع این دو بخش و یا هجده فصل، گنجینه‌ای درباره نحوه صحیح استفاده از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال را فراهم آورده است.