Skip to main content

راهنمای مطالعات ناشنوایی

معرفی کتاب
این کتاب یک منبع راهنما برای پژوهش‌ها و پرسش‌های مرتبط با مسائل ناشنوایان و ناشنوایی است و اولین گام در شناخت فرهنگ و جامعه ناشنوایان به شمار می‌رود. ناشنوایان علی‌رغم تفاوت‌ها، دارای استعداد و ظرفیت‌هایی هستند که با آموزش درست و رسیدگی به موقع به فعلیت می‌رسند و به انسان‌های فرهیخته و پرتلاش تبدیل می‌شوند که بسیاری از آنها چنین هستند.

اشاره‌های مهرورزان

معرفی کتاب
این کتاب حاصل سال‌ها تجربه‌ی تبلیغی در میان جامعه‌ی ناشنوایان است و با هدف توسعه‌ی ارتباطات دینی و فرهنگی برای این عزیزان تدوین شده است. نویسندگان با طراحی 110 اشاره‌ی جدید با درون‌مایه‌ی مذهبی، تلاش کرده‌اند تا مفاهیم اسلامی را از طریق زبان اشاره به شکلی قابل فهم و کاربردی منتقل کنند. در این اثر، مفاهیمی چون احکام، غسل، نماز، توحید، معاد، عقد، قصاص، اعتکاف، عید غدیر، چهارده معصوم، کربلا، عاشورا، اربعین، مرجع تقلید، چادر و سینه‌زنی با تصویرسازی و توضیح اشاره‌ها آموزش داده شده‌اند. کتاب با راهنمای تصویری و توضیحات کاربردی همراه است تا هم برای ناشنوایان و هم برای مربیان، خانواده‌ها و فعالان فرهنگی قابل استفاده باشد.

جعبه ابزار آموزش: رشد زبان‌محور مهارت‌های شنیداری

معرفی کتاب
این مجموعه شامل تکلیف‌های درک دستور، حافظۀ شنیداری، حدس با کمک توصیف و داستان به‌همراه نمونه‌ و فایل صوتی است که متخصصان، مربیان و خانواده‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین 5 موقعیت زبان‌محور نیز ارائه‌ شده ‌است که در آن تکلیف‌های متعدد حافظۀ 1 تا 5 آیتمی در بافت گوناگونی از هدف‌های زبانی گنجانده ‌شده و به‌همراه فایل صوتی هر تکلیف در دسترس‌اند. چنانچه کودک از آغاز گوش‌دادن را بیاموزد، نیازش به کار مستقیم روی تکلیف‌های گوناگون به‌طور مجزا کاهش‌ خواهد ‌یافت. فایل‌های صوتی و ویدئوهایی که شامل توضیح نسبتاً کاملی دربارۀ فهرست‌های شنوایی-کلامی و روش استفاده‌شان هستند نیز در ابتدای این مجموعه گنجانده ‌شده‌اند. با استفاده از این فهرست‌ها می‌توانیم مهارت گوش‌دادن را در کودک ایجاد‌ کرده و پس از آن تنها به کار روی مهارت‌های شنیداری‌ای بپردازیم که از قلم افتاده‌اند.

بهبود سطح رشد در دوره اول کودکی

معرفی کتاب
اوایل کودکی دوره‌ای حساس است که کودکان در آن به رشد جسمی، شناختی و هیجانی می‌رسند. مداخلۀ آگاهانه در این دوره، به پیشرفت رشدی کودک کمک می‌کند. کتاب حاضر در ابتدا مسیر و شاخصه‌های رشد را در کودک عادی بررسی می‌کند. سپس به رشد کودکان مبتلا به اتیسم، فلج مغزی و اختلال رفتاری می‌پردازد. تغذیه برای رشد بهینه و مراقبت به منظور رشد متناسب کودکی نیز در بخش‌های پایانی کتاب مطرح شده‌اند.

کودکان نافرمان؛ کتاب راهنمای متخصصان بالینی برای ارزیابی و آموزش والدین

معرفی کتاب
کتاب حاضر در وهلۀ اول چهار دستورالعمل برای ارزیابی بالینی کودکانی ارائه می‌کند که به اختلال سلوک یا مقابله‌ای مبتلایند. در بخش بعدی، روش‌های گام به گام پیشبرد برنامۀ تجربی مؤثر برای آموزش والدین در مدیریت رفتار نافرمانی کودک و سپس مجموعه‌ای دست‌برگ برای استفادۀ والدین در طول برنامه‌ریزی آموزشی آمده‌اند. کتاب برای افرادی مناسب است که تجربه‌هایی در این باره دارند و برای خدمت رسانی آموز ش دیده‌اند. در واقع، راهنمایی بالینی برای اجرای مناسب روش‌های مدیریتی رفتار کودکان است.

آموزش زبان به کودکان کم‌شنوا با روشSTH (از تشخیص تا مدرسه)

معرفی کتاب
یادگیری زبان از مهم‌ترین جنبه‌های رشد کودک محسوب می‌شود و کودکان کم‌شنوا مشکلاتی در این باره دارند. کتاب حاضر اطلاعاتی از جمله سن تشخیص کم‌شنوایی و آغاز مداخله در این باره به مخاطب می‌دهد. نویسنده با معرفی روش «sth» در این زمینه، چگونگی این روش، نحوۀ عملکرد آن در کودک کم‌شنوا و شیوۀ طراحی موقعیت با این روش و مشاوره به خانواده را به طور کامل بررسی می‌کند.

روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه

معرفی کتاب
بعضی کودکان از نظر هوشی، جسمی، روانی و اجتماعی با هم‌سالان خود تفاوت دارند و به آموزش‌های ویژه نیازمندند. این کودکان استثنایی باید شناخته شوند تا از آسیب‌ رسیدن بیشتر به آن‌ها جلوگیری شود. کتاب حاضر به طور خاص و با توضیحات مفصل به این موارد می‌پردازد: کم‌توانی ذهنی، تیزهوشی و خلاقیت، اختلال طیف اتیسم، نقص توجه و بیش‌فعالی، اختلالات یادگیری خاص، کم‌بینایی و نابینایی، کم‌شنوایی و ناشنوایی، مشکلات تکلمی، و معلولیت جسمی حرکتی.

مدیریت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه: فزون‌کنشی در مدرسه، بهترین شیوه‌های مدیریتی برای معلمان

معرفی کتاب
مربیان و معلمان اولین کسانی هستند که با کودکان دچار اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی مواجه می‌شوند. کتاب حاضر فراتر از توصیف مشکلات آشکار این کودکان و نوجوانان، به مشکلات این افراد در مدرسه می‌پردازد و چرایی آن‌ها را بررسی می‌کند تا مربی آگاهانه روش مداخلۀ خاص خود را بیابد. دربارۀ محورهای اصلی آموزشی، توان‌بخشی، و روان‌شناختی دانش‌آموزان مبتلا بحث شده و فهرستی از آنچه مربی می‌تواندبرای شناخت بهتر و کمک انجام دهد، در اختیار او قرار گرفته‌است.

مشاور همراه آموزگار و اولیا: مدیریت مشکلات رفتاری و هیجانی شایع کودکان و نوجوانان در خانه و مدرسه

معرفی کتاب
دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی به آموزش مهارت‌هایی در مقوله‌های سواد پایه، شایستگی‌ها و ویژگی‌های فردی نیازمندند. در این کتاب راهکارهایی بسیار ساده و عملی برای حل مشکلات کودکان ارائه شده‌اند؛ مشکلاتی مثل: ناخن جویدن، حسادت، مدرسه‌هراسی، کم‌توجهی یا بیش‌فعالی، خشونت و اختلالات یادگیری. «مهارت‌های اصلاح و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان، تربیت جنسی و مسائل آن، ایجاد انگیزه در کودکان، لجبازی، گوشه‌گیری، سوگ و سوگواری و برقراری نظم در کودکان» از جمله موارد مطرح‌شده در کتاب هستند.

با ریاضی بازی کنیم: رویکردی نوین برای آموزش و درمان مشکلات ویژه یادگیری ریاضی دوره ابتدایی

معرفی کتاب
یکی از عوامل تأثیرگذار در فرایند حل مسئله و رفع مشکلات یادگیری ریاضی، درک روابط منطقی بین اعداد و اشیاست. کتاب حاضر با رویکرد درمانی برای حل مشکلات ویژۀ یادگیری طراحی شده‌است. تمرین‌های کتاب برای تقویت مهارت‌های پیش‌نیاز یادگیری و از ساده به مشکل تدوین‌شده‌اند. تمرین‌ها متنوع‌اند، به‌طور هدفمند تکرار شده‌اند و مفاهیمی مثل تناظر یک‌به‌یک، طبقه‌بندی، تفاوت و تشابه، ردیف‌بندی، مفهوم عدد و شناسایی آن، و چهارعمل اصلی را پوشش می‌دهند.