Skip to main content

اوتی بادکنک اوتیسم داره

معرفی کتاب
«اوتی بادکنک اوتیسم داره» این کتاب روایتگر بادکنکی به نام اوتی است که دارای بیماری اوتیسم است. اوتی به دلیل شرایط کار پدرش به جزیره بادکنک‌ها می‌رود ولی اوتی به خاطر بیماری‌اش نمی‌تواند دوستی پیدا کند و با مشکلاتی مواجه است‌. اوتی به همراه فرشته‌ی نگهبان وارد فضای مدرسه می‌شود و در آن‌جا با چالش‌هایی مواجه می‌شود که باعث رنجش و ناراحتی او می‌شود؛ سرانجام اوتی با کمک مادر و فرشته‌ی نگهبان متوجه می‌شود که متفاوت بودن همیشه بد نیست و او می‌تواند در خیلی از مهارت‌ها بهترین باشد و دوستان خوبی پیدا کند.

چشم به‌راه آسمان باش: تجارب زیسته من و پسر متفاوتم

معرفی کتاب
در این کتاب مادر یک کودک اتیسمی، تجارب زیسته خود از فرزندش را از زمان تولد، تشخیص، شروع درمان، دوران پیش‌ازدبستان، سنجش ورود به مدرسه، اولین سال تحصیل در مدرسه، سال‌های دبستان، متوسطه‌اول، متوسطه‌دوم، مشکلات در محیط‌های مختلف، مشکلات ارتباطی، رفتاری و آشنایی با معلمان و مربیان حرفه‌ای که با کودکان اتیسم کار می‌کنند و نهایتاً پیشرفت‌های فرزندش، در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفتن او را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

چرا در چشمانتان نگاه نمی‌کنم: پسربچه اوتیست از دنیای خود می‌گوید

معرفی کتاب
این کتاب اثری آموزشی و آگاهی‌بخش درباره اوتیسم و مشکلات ناشی از آن است. کتاب از زبان پسرکی سیزده ساله‌، که خودش به اختلال اوتیسم مبتلاست، نوشته شده و تلاش می‌کند به پرسش‌های خوانندگان دربارة احساسات و افکار کودکان و نوجوانان دارای این اختلال پاسخ دهد. این پرسش‌ها بسیار مهم و کاربردی هستند و مخاطبان را با شیوه رفتاری صحیح برای برخورد با افراد اوتیستیک آشنا می‌کند.

آشنایی با روش و تکنیک‌های سان‌رایس: راهنمای آموزش والدین و درمانگران اتیسم

معرفی کتاب
این کتاب در تلاش است تا با استفاده از رویکرد سان رایس بین کودک مبتلا به اتیسم و خانواده او ارتباط و پیوند بهتری را بسازد و تأثیر متقابل کودک و خانواده بر روی یکدیگر را بررسی کند.
در پایان اثر، رویکرد سان رایس با دیگر رویکردهای مطرح شده که قصد دارند «نحوه آموزش‌دادن به کودکان مبتلا به اتیسم» را بیان کنند، مقایسه شده‌اند.
نام برخی از فصل‌های کتاب حاضر عبارت‌اند از: خانواده و اختلال طیف اتیسم؛ روش سان رایس؛ پیوند(ارتباط) از طریق پذیرش؛ انتقادات از سان رایس.

شروع بهنگام برای کودک دارای اتیسم

معرفی کتاب
نویسنده، سالی راجرز، در تلاش است تا با تفکری کل‌نگر به تمام نیازهای رشدی کودکان مبتلا به اتیسم توجه کند. برای کمک به کودکان دارای اتیسم، مدل‌های آموزشی گوناگونی مثل: ABA، NET، prt و... وجود دارند. پروفسور راجرز قصد دارد مدل تربیتی-آموزشی جدیدی که ترکیبی از مدل‌های گفته شده است را برای والدین و مربیان کودک دارای اتیسم در این کتاب بیان کند.

چرا می‌پرم؟ صدای پسری از پس سکوت اُتیسم

معرفی کتاب
این کتاب، مجموعه خاطرات «نائوکی هیگاشیدا» است که نشان می‌دهد افکار، احساسات و ادراکات یک فرد اتیستیک چگونه تجربه می‌شود. نائوکی که این اثر را در 13سالگی به تألیف درآورده است، خود به اُتیسم مبتلاست. او کتاب را در قالب پرسش و پاسخ نوشته و به 58سؤال پُرتکرار درباره اُتیسم پاسخ داده است. همچنین بخش پایانی کتاب، داستانی کوتاه است که نویسنده آن را با هدف ایجاد درکی عمیق‌تر از احساسات افراد اتیستیک به اشتراک گذاشته است.

هیچ‌کس شبیه دیگری نیست: کتابی برای کودکان و نوجوانانی که خواهر یا برادری با اختلال طیف اتیسم دارند

معرفی کتاب
این کتاب برای کودکان و نوجوانانی نوشته شده است که خواهر یا برادر اُتیسم دارند. اما راهنمایی‌های این کتاب برای تغییر دادن خواهر یا برادرتان نیست. همچنین از شما نمی‌خواهد برای او نقش مراقب را بازی کنید. این کتاب به شما کمک می‌کند اُتیسم را بشناسید، تا بتوانید خواهر یا برادر اُتیسم خود را بهتر درک کنید. با فهمیدن این نکات، زندگی برایتان راحت‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید لحظات سخت و دشوار را مدیریت کرده و زمان شادتری را با خواهر و برادر خود داشته باشید.

میا

معرفی کتاب
اُتیسم یک اختلال رشدی عصبی زودآغاز است که در سه سال اول زندگی خود را نشان می‌دهد. اُتیسم به‌معنای درخودماندگی است و بیشتر کودکان مبتلا به آن در سخن گفتن مشکل دارند و ارتباط چشمی یا عاطفی برقرار نمی‌کنند و درک روشنی از مناسبات اجتماعی ندارند. نویسنده در این کتاب، تلاش می‌کند تا مخاطبانش را با علائم اُتیسم و نحوه برخورد با کودکان اُتیسمی، آشنا کند. پسری کودکستانی به‌نام «لوته»، با دختری به‌نام «میا» هم‌گروه است، میا، مبتلا به اُتیسم است و لوته دوست دارد که با او ارتباط برقرار کند، اما... .

فرزندپروری کودک دارای اتیسم: راه‌حل‌ها، روش‌ها و توصیه‌های کاربردی برای کمک به خانواده شما

معرفی کتاب
این کتاب، کتابی برای والدین است که در‌ آن درباره تجربیات و کار با حرفه‌ای‌ها در زمینه کودکان دارای اُتیسم، صحبت شده است. «استرس و والد یک کودک اُتیسم»، «مدیریت تنش‌ها»، «انتخاب مداخلات و درمان‌ها»، «آشنایی با درمانگران و نحوه کار با آن‌ها»، «تشکیل تیم‌ درمانی درست»، «انزوای اجتماعی»، و «مداخلات حسی» از اهم مطالب بیان‌شده در این کتاب هستند.

اتیسم نوجوانی: حوزه‌ی مهارت‌ها، مهارت‌های اجتماعی، گفتار مدیریت رفتار ویژه 18-12 سال

معرفی کتاب
در کتاب پیش رو بر آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم تاکید شده است. به این ترتیب نیاز است جامعه، معلمان و والدین با روش‌های مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی چالش برانگیز آشنا شده و این دسته از مبتلایان را آموزش دهند. این مجموعه از کتاب‌ها، برخورد با موضوعات مختلف مدیریت رفتار، مهارت‌های شغلی، بهداشت و یادگیری مهارت‌های اجتماعی و... را به نوجوانان و کودکان اتیسم و همچنین اولیای آنان آموزش می‌دهد. در این میان باید دانست این کودکان در یادگیری و توانایی‌های آموزشی نیز تفاوت‌هایی دارند.