Skip to main content

هوش مصنوعی در کلاس

معرفی کتاب
این کتاب روش کار با یکی از معروف‌ترین ربات‌های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی را که Chatgpt نام دارد با کمک 80 مثال و روش‌های کاربردی و عملی آموزش می‌دهد. کتاب برای معلمان تألیف شده است تا به عنوان دستیاری در فرایند آموختن درس‌ها به دانش‌آموزان همراه ایشان باشد. کتاب حاضر ده فصل دارد و نام برخی از فصل‌های آن عبارت‌اند از: استفاده از Chatgpt برای انجام فعالیت‌های کلاس؛ استفاده از Chatgpt برای برنامه‌نویسی کامپیوتری؛ استفاده از Chatgpt به عنوان دستیار آموزشی.

معلم

معرفی کتاب
در مجموعه‌ی «کی چه‌کار می کنه» بچه‌ها با تعدادی از مشاغل مهم شامل معلمی، پزشکی، کتابداری، آتش نشانی، دامپزشکی، ساختمان‌سازی و دندان پزشکی آشنا می‌شوند. آشنایی با شغل‌های مختلف علاوه بر افزایش اطلاعات کودکان از دنیای پیرامون‌شان به آنان کمک می‌کند تا به درس‌های مختلفی که در طول دوره‌ی تحصیلی می‌خوانند بیشتر علاقه‌مند شوند و همچنین باتوجه به سلیقه و استعداد خاص خودشان به شغل مناسبی برای آینده بیاندیشند و در انتخاب رشته در مراحل مختلف تحصیل موفق‌تر باشند. در این جلدشما با شغل معلمی و کلاس‌داری و روش‌های تدریس آشنا می‌شوید.

تدریس ترازمند: 101 آموزه برگرفته از تجربه زیسته آموزشی

معرفی کتاب
کتاب حاضر قصد دارد برای معلم‌ها و استادها، شیوه منش‌مندی در کنار روش‌مندی را تکمیل کند و با تلفیق این دو، کلاسی ترغیب‌کننده و جذاب را برای دانش‌آموزان و دانشجویان به ارمغان بیاورد. نویسنده کوشیده است تا در بخش نخست کتاب، تجربه زیسته مبانی سبک تدریس خود، که آن را ترازمند می‌نامد، شرح دهد. او در بخش دوم، آموزه‌های روشی(سبکی) و منشی(رفتاری) را که در طول تدریس خود با آن‌ها آشنا شده است را ارائه می‌دهد.

راهنمای تدریس علوم دوره ابتدایی ده گام آسان

معرفی کتاب
در کتاب‌های «راهنمای تدریس»، نکات سازمان‌دهی و طراحی درس‌ها در رابطه با تدریس بهتر هر درس با کارگزاران تربیتی جامعه در میان گذاشته شده است که مهم‌ترین و وقت‌گیر‌ترین وظایف مربوط به تدریس است. اما اینکه کتاب راهنما چه مؤلفه‌هایی باید داشته باشد تا کارگزاران امور تربیتی را توانمند کند، امروزه مهم‌ترین موضوعی است که مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب براساس سرفصل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و لزوم برون‌رفت از رویکردهای سنتی و همچنین تدوین اسناد تحولی از قبیل برنامه درسی ملی، و تغییر نظام آموزشی، تدوین شده است و به معرفی مهم‌ترین راه‌های آسان تدریس علوم دوره ابتدایی می‌پردازد.

50 نکته درباره ارتقای حرفه‌ای معلمان

معرفی کتاب
نویسنده در این کتاب براساس تجربه و تخصص خود، مجموعه نکاتی را به‌منظور کمک به ارتقای حرفه‌ای معلمان، گردآوری کرده است. کتاب با ارائه 50نکته درباره ارتقای حرفه‌ای معلمان بر ابعاد مختلف ارتقای حرفه‌ای مانند تحقیق روی تدریس خود معلم، مشارکت در جریان تفکر انتقادی، توسعه و افزایش دانش فردی در حوزه‌ای تخصصی، توسعه مهارت‌های تدریس، و خلق و ترویج فرهنگ ارتقای حرفه‌ای در مؤسسه یا آموزشگاه‌ها، تمرکز دارد.

مبانی و روش آموزش قرآن دوره‌ ابتدایی ویژه آموزگاران، مربیان ومدرسان قرآن و دانشجو معلمان

معرفی کتاب
کتاب حاضر با توجه به اهمیت توانمند سازی آموزگاران، مربیان قرآن و دانشجو معلمان رشته ابتدایی کشور و به جهت افزایش صلاحیت های حرفه ای آنان به ارایه تدریس قرآن پرداخته است تا معلمان با مطالعه و بهره گیری از آن علاوه بر دانش نظری با مهارت های عملی برای ایفای نقش اساسی در کلاس درس آشنا شوند. این کتاب با بهره گیری از رمزینه پاسخ سریع یا qr-code قابلیت دیدن 175 قطعه فیلم های آموزشی با کمک تلفن همراه را فراهم می کند.

اصول و روش‌های تدریس: تأکید بر طراحی آموزشی و تدوین طرح درس

معرفی کتاب
معلمی هنر است و معلم برجسته می‌تواند با تأکید بر اصول و روش‌های خاص معلمی، در کار خود پیشرفت کند. کتاب حاضر فلسفۀ تعلیم و تربیت و نظریه‌های یادگیری را به طور کامل شرح می‌دهد. دربارۀ طراحی آموزشی و طرح درس توضیح می‌دهد، اهداف آموزشی، راهبردها و الگوها، و روش‌های تدریس را برمی‌شمارد و از ارزشیابی آموزشی و جزئی‌ترین نکات مربوط به کلاس‌داری و تدریس سخن می‌گوید.

روش‌های نوین آموزش

معرفی کتاب
این کتاب به مزایای بهره‌مندی از تکنولوژی در ساده‌سازی مفاهیم پیچیده برای علاقه‌مندان به یادگیری پرداخته‌است. در هر بخش، برای درک بهتر، بارکدهای دوبعدی فیلم‌هایی گنجانده‌شده‌اند تا مخاطب مطلب را بهتر دنبال کند. آموزش از راه دور، یادگیری سیار، یادگیری معکوس، وبینار، واقعیت افزوده، تد، موک، ربات‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله مفاهیم مطرح‌شده در کتاب هستند.

معلم اخلاق‌مدار

معرفی کتاب
یکی از مهم‎ترین جنبه‎های دانشِ حرفه‎ایِ تدریس که مورد غفلت قرار گرفته است، دانش اخلاقی است. آموزش معلمان و ارتقای سیاست‌های آموزشی در افزایش شایستگی‌های آنان، نقش به‌سزایی دارد. دانش‌های مورد نیاز معلمان اهمیت زیادی دارد، اما در این خصوص محدویتی وجود ندارد. نویسنده کتاب، مستقیم به سراغ مسائل اخلاقی کلاس و روابط کاری معلمان می‎رود و نمونه‌های عملی و واقعی موجود در تحقیقات خود را بررسی و گزارش می‎کند. او نشان می‎دهد که معلمان چگونه می‎توانند تصمیمات اخلاقی خوبی اتخاذ کنند و در صورت ابهام در روش انجام کار، چگونه می‎توانند با تعارضات اخلاقیِ محیط کارشان مبارزه کنند یا اینکه چرا گاهی در این مورد کوتاهی می‏‌کنند.

سرگذشت گفتمان عملی در مطالعات برنامه درسی (دیدگاه‌های پرکتیکال شواب، بهبود دانش معلمان و تربیت معلم، اجرا و تغییر برنامه درسی)

معرفی کتاب
این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول، دیدگاه‌های پرکتیکال «ژوزف شواب» را درخصوص برنامه درسی خودآموز معرفی می‎کند که شامل «پرکتیکال زبانی»، «هنرهای گزینه‎سنجی» و «تبدیل دانش به برنامه درسی» و »وظایف اساتید برنامه درسی» و بالاخره پرکتیکال‌های شواب نقد می‌شود. در بخش دوم، به دانش معلمان اشاره شده و بر دانش‌ آنان در رویارویی با دنیای عمل برنامه درسی تأکید می‎شود. در بخش سوم، مدل‌های دانش معلمان (ماف) که شامل «دانش محتوایی»، «دانش آموزشی» و «دانش فناوری معلمان» است، شرح داده می‎شود. بخش پایانی مدل‌های تغییر و اجرای برنامه درسی را معرفی می‌کند.